Byggsida

Suzuki gsx 1100 f 1990

Strul och slutåkt 2019???
Inte längre i nyskick efter att ha blivit prejad av vägen 2018(MC olycka 2018).
Det blev iallafall nästan ca9000mil i originalskick.
Försäkring = skrota??? för kaffepengar
Prejad av vägen 2018 av traktor med släp… 5m till och alla bekymmer hade varit över...
Såg fram emot sommarens 2019 planerade mc turer och MC semester, mc lagad och
knappt några fysiska problem kvar (höft läkt, bara lite stummt) samt bara det som sitter i huvudet men
"upp i sadeln igen" (trodde jag). Fick hjälp som kunde ha slutat med ✞ och alla bekymmer hade varit över tillbud 2019.
Väntade med olje bytet till efter besiktningen om det skulle behövas andra inköp hos DinMC som varit huvud leverantör sen mer än 20år tillbaka. .

Strul och slutåkt 2019???



Suzuki GSX1100F 1990
Mina minnes anteckningar om bland annat vilka moment(Nm) det skall vara på skruvar samt klart at MC skall ha en egen händelse dagbok.
Olja
Moment plugg
4500 ml olje byte
  1. Tag bort oljepåfyllningslocket
  2. skruva ur urtappningspluggen, tappa ur oljan
  3. Sätt tillbaka urtappningspluggen samt ny packning
    moment oil drain plug
    20-25 Nm
  4. skruva bort oljefilter(olefilternyckel 09915-40611 ligger i blå mc ask verkstad)
  5. rengör samt stryk på lite motorolja runt gummipackningen på nya filtret
  6. Skruva fast nya filter för hand tills det kommer i kontakt med monteringsytan,(ett mindre mostånd kommer att kännas)
  7. Markera topp läge på oljefilternyckel,Drag fast filtret 2 varv.
  8. Fyll på
    4500 ml
    olja
moment urtappningsplugg
20-25 Nm
1651007j00 Oljefilter Oil Filter
0916814004 Packning urtappningsplugg Gasket 14x19.2x
Olje plugg 21mm + förlängning kort
Oljefilter 17mm + förlängning lång
Fråntplåt insex 3+4 +8mm mutter
olja


Stoppa Utrotningen!

Vi som vill stoppa P-avgifter för MC FB
Repair manual

Kedja
20-25 mm
Sitt på MC
vid koll.

Tändstift NGK JR9B eller J9B
Nya skruva-
1/2 varv
Använda skruvar
1/4 varv
efter kontakt med motor
gap 0.6-0.7mm
upp

MC batteri biltema 80271 SMF 12V 14AH 420kr engångs billig och håller en säson förra höll inte även fast det förvarades varmt och uppladdat
Hjul & Däck
moment på axel mutter
Front axle nut
60-96Nm
Rerar axle nut
102-138Nm
self-locking nut
Obs! Håll Hastighetsmätarwire i position vid moment dragning av bultar o mutter (ca350kr )


upp

   

Bakgrund till MC incident 2019: lager ras

  

2019

  • 1: 31 Maj
    Årets första tur gick till Besiktningen. Dyra alternativet (500:-) då man vill vara helskärpt vid MC åkning, svårt att planera långt i förväg på grund av hälsan.
  • Anmärkning Hjullager fram missljud och Kedja sliten. Raka vägen till DinMC för inköp.
  • Varm och började bli trött, Inga delar hemma drivpaket utgått, samt kom med prisbild 960:- för 1? lager, det hade blivit mer än vad man räknat med, fick förslag att kolla med nomo efter lager. Självklart så var det inget de hade!
  • 2: ca 2 Juni
    Undersökte de lager fungerat och som suttit i 30år med original fett.
    2 olika Japanska lager beställdes från Europa och turkiet.
    17x42x13 V-Sida KOYO DGI742RS
    17x47x14 H-Sida NTN
  • 3: ca 3 juni Upptäckte att pinnbult var avslagen på högersida efter olyckan 2018,
  • 4: ca 11 Juni
    Beställde drivpaket kedja + bak och framdrev samt delarna till stödet. hos DinMC
    De förstod att jag ville ha det så snart som möjligt. Hel kedja 532 som service bok rekommenderar ersatt av 530.
  • 5: 31 Juni
    Drivpaket hemma hos Din MC , i en perfekt värd så hade man hunnit besikta, men lager byte ej klart
  • 6: 1 Juli
    Körförbud vilket medför hel ombesiktning när delarna är på plats
  • 7: 4 Juli
    Fick hem lager i omgångar
    17x42x13mm
    17x47x14mm
    17x47x14mm
    17x47x14mm TR (4/7 6303 LU NTN Ball Bearing 6303LLU 99+PN)
    17x42x13mm DE KOYO - Radlager SUZUKI - GSX DG1742-RS/C3 .....
      DU/RS –Gummitätning på ena sidan
      C3 –Större glapp
    17x47x14mm DE Rillenkugellager SS-6303-2RS - Niro - ......
      DDU/2RS–Gummitätning på bägge sidor 12/6


  • 8: ca 5 Juli
    Lämnar Hjul till MM som skulle hjälpa mig, MM som man hjälpt och ställt upp för hur många gånger som helst med kort varsel de senaste åren. Ställt upp och hjälp både privat samt i den privata affärsverksamhet.
  • 9: 13 Juli
    Påminner efter ca 1 vecka med ett sms >MM
    "PS du har väll inte sålt hjulet du hade i skuffen"
    Eget trädgårdsintresse som tagit tid ?. Tanke då (får tänka på det nästa gång MM ber om hjälp ( att bära blocket köpta snöslungor,stora armeringsmattor tungt och otympligt byggmaterial, bandsågar bordsågar tunga möbler fönster och dörrar och så vidare, varsam och försiktig skulle man var så att MM kunde tjäna bra på sin verksamhet.) men först ignorera i en vecka tills påminnelse kommer eftersom man inta har någon egen vinning på att ställa upp
    Försvarat MM när någon sagt "att du blir utnyttjad av MM" med att säga att när jag blir piggare och behöver hjälp så ställer MM upp..... Med facit i hand vet man bättre nu..
  • 10: 13 Juli
    Samma kväll färd till verkstad i rosersberg, lager utslaget halva i taget (bråttom eftersom det inte var eget? men som lekman frågar man inte), lagerfettet i de nya lagren tvättades bort fullständigt och ersattes med något annat (lagerfett för långsamtgående fordon? hämnd för att man stört?),V- bromsskiva böjdes av hydraulpress eftersom inget mothåll användes när höger lager pressades fast. Stod en bit ifrån såg inte hur det gick till när MM pressade fast v-lager, om det kom snett borde det tagits ur och rättats till?, var det detta som menades med NAv, man kan väll inte lämna något ifrån sig som skulle kunna medföra fara för person eller egendom?. Missat om något mer krossades på grund av ovarsam hantering av annans ägodel?. Tyvärr hade det med all sannolikhet inte hänt om det varit MMs ägodel. Vad det fanns för dold agenda att byta ut originalfettet är oklart, Det som satt i original (suzuki lager) hade fungerat klanderfritt i 30år,.
  • 11: 14 Juli
    Förstörd sommar och fick höra att det löser sig.? behöver nytt nav?. Sedan bara dimridåer och info om egen vinst av att ha lurat till sig rabatt på hyra av kraftig bilnings-maskin .
    Trodde själv att det bara var bromsskiva som blivit deformerad?, räknade med att det var kört med MC åkandet... Anlitade och fick hjälpa av mc kunnig att lossa och inspektera, han tyckte också att det såg ut att bara var den ena bromsskivan som var deformaerad efter okylär besiktning av löst hjul, visste då inte om vad MMs lagermisshandel och utbytt lagerfett ställt till med , Hittade ny bromsskiva för 6k/st samt 2st beg på ebay under tusenlappen.., avvaktade med att beställa för att få förklaring till om något mer skadats utan min vetskap, (NAV?). sen var det tyst..
  • 12: ca 6Aug
    Tydligen fanns lite ansvarskännande, MM kom över och lämnade bromssivor, hade troligen köpt de beg på ebay?. Okey inte lika snygga som min guldfärgade i original i pedant skick.
    Inget tal om nav eller om något mer trasigt.., ( det visade sig senare 14 Aug)
    Suzuki brake disc, GSX1100 F, 88-95 (59220-48B11-000) Disc Front Brake LH (Gold/Black) 5921048B11
  • 13: 8 AUG kl. 13:00
    Full besiktning 500:- klar.. Anm Hade man vid den tiden förstått att man levvde farligt för att man som lekman råkade lita på MM så skulle man bett att besiktare undersökte framhjul mycket grundligare.
  • 14: 14 Aug
    Fått tid för byte av clipslås till nit hos Din MC Snyggt gjort av de på verkstaden.
    Hoppet om MC åkning börjar komma tillbaka, Köpte olja och filter. Åkte raka vägen hem för byte av olja och filter i varm motor.

    MC "olycka" 2019
    lager ras

  • Äntligen ut på MC tur eller... åkte en bit sedan började framhjulet att bete sig riktigt otäckt samt det lät illa om lager(knaster). De gamla lagren hade hållit i nästan 30år med originalfettet, förstår inte varför det byttes ut. vad hade hänt om jag kommit upp på motorvägen och kört av vägen i 120+...och alla bekymmer hade varit över. (om man räknar med 3e gången gillt så har man bara 1 gång kvar innan ✞). Undrar vad det hade räknats som? "vållande till kroppsskada trafikolycka eller i värsta fall ....✞ " .. Tog låååång tid att få hem MC. Lager på v-sida bara skrot samt lager fett borta om det nu var lager fett och inte fett för långsamt gående truckar. Slutåkt igen..... Be aldrig om hjälp..
    Tack för hjälpen, "överlevde den hjälpen"
    Blev bara en förstörd sommar, samt kostnader, obehag
    Man måste alltid vara beredd på att ta konsekvenserna av sina handlingar.
    ☹ Tar det personligt när man skadar mina ägodelar samt utsätter mig för fara,

  • 14:B
    Lager (DG1742-RS/C3) efter ras, delar av lager lossnat det såkallade lagerfett värmeskadat???. Frågan är om de lösa delarna förstört hastighetsmätare
    Blåst rent lager fettet eller vad det nu var.


  • 14:C
    V-lager urtaget samt börjat att rensa rester, MM tryckt i lager snett utan att säga något, så att rester från sida pressats ner och fastnat hårt på kant. Tog några timmar att försiktig rensa kant från rester så att lager hamnar rakt.

    Skadar man någon medvetet eller omedvetet måste man vara beredd på att det får konsekvenser. Avsaknad av samvete?: Om man är medveten om att man gjort något galet och trots det låter lekman montera hjul med felaktigheter som kunde slutat med personskada eller värre.
  • 15: 15 Aug
    SMS -korr
    Jag >MM:
    Lever men är chockskadad, inte pratsugen, fick hjälp i går av MC firma med att klämma kedja, borde bett att de kollade framhjuls lager med utbytt fett till lagerfett för långsamtgående fordon??.
    Hann som tur var inte upp på motorvägen när lagret skar,, blev sent i går tog tid att ta hem MC med knastrande lager.
    MM Svar:
    Jisses vad är det jag hör? Ska omg kolla upp fettet vi använder. Bra att det trots allt gick bra. Finns billiga kullager på rotera i Täby.
    Jag >MM:
    DG1742 RS C3
    17x42x13
    Den specen har inte rotera,
    Det var viktigt för mig att snabbt komma igång med MC åkningen i år eter olyckan förra året, därför tog jag hem dubbelt av det större lagret, men det ser helt ut. Nya hjärnspöken ang MC åkning.
    MM Svar:
    Har du haft bort hjulet och kollat hur det ser ut?
    Jag lovar att jag inte ville döda dig bara så du vet
    Det finns på dinhoj.se kostar 54kr

    Jag Anm : Vet inte hur man tänker och är funtad när man jämför ett billigt lager från en firma som säljer mopeddelar med ett lager som är gjort för MC och skall tåla MC-vikt över 300kg samt betydligt högre farter än moped.!!!
    ?Borde någon extern undersöka fettet.
    Ang "ville döda" kanske inte döda men skada?, handlingar och senare resultat säger något annat, borttagning av orignal lagerfett till"?", V-lager felmonterat snett och inner ring skadad, H-lager skadat för att sönderslagen innerring med vassa bitar lämnades och gömdes under lager,de vassa bitararna gjrode hål på lager så att det såkallade lagerfettet runnit ut.
  • 16:


    Frågan är hur mycket som borde bytas efter MMs omilda behandling.
    I värsta läget förstört av MM. V-sida 0926217034 GSX DG1742-RS/C3
    H-sida 0812363037
    5921048B11 Front Wheel
    5460048B0V 1ox assy,speedo
    0918017089
    Fortsättning?
    Oberoende tredjeparts granskning?
    Test körning med utbytt trasigt lager V-sida(DG1742-RS/C3) till orginal(). Lager på höger sida med utbytt fett/lim såg ok ut, men kommer att bytas ut. Tog några test turer för att se om det blir ✞ i så fall var det troligen medvet försök till skada. Info lapp i plånbok
    (Om jag vid olycka ej är kontaktbar och olycka beror på framhjuls-lager fråga MM(namn+adr+tel) om vad han gjort och varför han lämnat hjul i farligt skick till lekman.
    ? ? MM: Vållande till annans död genom grov medveten försumlighet och slarv vid lagerbyte på framhjul MC. ?
  • 17:
    10 Sept
    Fått hem nya lager samma som sist.
    Gör det själv denna gång. Knackade ur lager försiktigt inte som MM(halva i taget) utan en mm i taget så att lager går ur någorlunda jämt, först V-sida sedan h-sida noga med att bara knacka på lager som skulle bytas.

    Lager på höger sida urtaget, såg inte så frächt ut, vilken brun sörja som läckt. Lager på Höger sida packning skadad för att MM ovarsam slagit sönder innner ring på hulet så att delar stod upp, obehagligt att MM tryckte i lager utan att rätta till. Hade det varit eget hade det funnits tid till att fixa.
    Inner ring skadad vassa bitar som stod upp, övernsstämmer med det skadade lagret.
  • 18:
    10 Sept
    Knackade innerring så att inget stod upp, mätte så att lager kan hamna i rätt "djup" 23mm lager 14mm enligt mätningar innan original lager togs bort skall lager ner 9mm. Vänster sida ner 6mm.



  • upp

    Drivpaket byte framdrev kedja bakhjulsdrev
    Standard
    drevning & kedja
    Kedjelängd 122 länkar
    Kedjebredd 532
    Framdrev 15 kugg
    Bakdrev 52 kugg
    Text på Framdrev 532 (15T)
    Bakdrev 0827-C-52 (z52-5) (52T)
    Kedja EK532 ZVO
    Din MC 2019
    530 stället för 532
    kedja: Afam artikelnummer A530XSR2G-122 1529kr
    Drev bak: Afam artikelnummer 14902-52 619kr
    Drev fram: Afam artikelnummer 28400-15 189kr
    Summa Drivpaket 2337:- + clips-lås 99:- som tillfällig lösning, 2 turer kund lurad, dubbelkolla alltid
    Din MC 2007
    Kedja: AFAM 532 zVB 132 MT49 033 2115 LÄNK 2115:-
    Växellådsdrev Suzuki 0027 0612-15 158:-
    Bakdrev Suzuki 0027 1632-52 544:-
    Öhlin lagerfett 109
    Summa Drivpaket 2926:-
    Länkar
    Engine + wheel sprocket chain riveting(nitning) youtube
    Överlåter nitning till "proffs" på din mc.
    Verktyg:Chain Cutter / Riveter
    Drivpaket
    Märke / Modell Framdrev
    Ref.nr + storl
    Bakdrev
    Ref.nr + storl
    Kedja Dim/ längd Drivpaket_4 Motsvarar eller överträffar originalkvalite ZVO/X kedja för specialdimensionen 532 Drivpaket_5 Högre drag- styrka bättre kedja än original Ev Summa
    Undersök vad som ingår i pakt 4,5
    GSX1100 F ́89-95 E440-15 149:- 0827-52 485:- 532 122L 01-2617 2294:- 2928:-
    GSX1100 F ́89-95 # 530 E513-15 118:- 0816-52 515:- 530 122L 01-6258 1898: 2531:-
    Original drivpaket i 532 delning, udda äldre dimension vilket innebär dyrare specialkedjor. Alternativ 530 delning märkta # 530, samma drevstorlek / utväxling som original, Ref: s-racing s-racing

    Hjullager: Fram
    V-sida
    • DG1742RS (DGI742RS) JAPAN KOYO
    17x42x13

    H-sida
    • G6303LU JAPAN NTN
    17x47x14

    V-sida 09262-17034-000 Suzuki Bearing (17x42x13) 0926217034000
    H-sida 08123-63037-000 Suzuki Bearing (17x47x14) 0812363037000

    Kanske dags Spedometer gearbox GSX1100F 5460048B02000 54600-48B02-000 ,54600-48B0V-000
    Reservdelar
    B
    Länkar
    Suzuki GSX1100F 1990 FRONT WHEEL Reservdelar Reservdelar
    5921048B11 Disc,fr brake r bromsskiva sönderklämd och försörd av hydralpress. Slutåkt?


    Central stöd

    Stödet avslaget vid olycka 2018
    Bult Bolt 0910310198 / 09103-10198 84kr
    Mutter Nut,10mm 0915910060 / 09159-10060 20kr

    Fjäder till centralstödet på MC satt som satan.
    Letade efter verktyg för att demontera och montera fjäder.
    Fick loss en fjäder men behövde sättatillbaka den suck då började problemen det gick ju inte att spänna den själv (MC flyttade sig men fjäder reagerade inte). Efter åtskillig misslyckade försök började leta på nätet efter förslag, ,,,..... det slutade med att man tvingades tänka till och tillverka eget verktyg.

    Förslag på nätet som inte fungerade så bra.
    Alternativ
    • 1 Bänd fjäder fram och tillbaka tryck in enkronor i gliporna.
    • 2 Biltema Fjäderkrok, MC 82-332 montering/demontering av avgasfjädrar
    • 3 flera varv av ståltråd i ögla för att få bättre tag , stålråden fastnar mellan krok och fäste, tråden klippes av när fjäder är på plats .

    Verktyg för att lossa och sätta tillbaka fjädrar på stödet.
    Egen lösning: Kapa till två plåtbitar (gamla pc kretskorts täckplåtar) kapa , borra hål samt såga ett jack . Första försöket med nyckelring gick nästen nyckelringen drogs ut, kanske hade fungerat med 2 nyckelringar, hittade material till egna ringar, satta i hop 3st för att ha lite olika avstånd för ena käften på polygrip, (första öglan fungerade bra,)

    Hittade ett gammalt rör verktyg med spänn kedja som kanske kan användas . Testade med RÖR hållare med spänn kedja, kanske kan gå att ha fotstöd som stöd, resultat det gick bättre med polygrip.
    RECORD 181 A PIPE CHAIN VICE
    Chain Pipe Vice
    No 181
    Trade
    RECORD
    MARK
    1/2"-2"
    DROPFORGEDSTEEL
    MADE IN ENGLAND
    RECORD 0181

    RECORD 181 A PIPE CHAIN VICE 2 IRWIN Record 181C Chain Pipe Vice 3-50mm (1/8-2in) REC181C



    Byte lager

    Tack för hjälpen.... När saker går snett. Besiktning krävde byte av lager. Juni, Din MC hade inga hemm nämde (typ 960:-?) för att det var olika storlek, dyrt för lager, förslag titta vad som sitter köp pirat, . Hittade original till betydligt lägre pris, beställde från lite olika håll för att få fram lite snabbt, beställde även verktyg för försiktig lager urdragening,(lite för stort) 8/7 Lämnade hjul 14/7 du har väl inte såld hjulet du har i skuffen?. 14/7 tyvärr inte så försiktig som "kompis" är när han arbetar med egna saker.



    a
    b
    c
    d
    Knapp

    upp

    Olja Filter Kedjespray
    Olja Motul 5100 4T 10W-40
    Skall vara denna enligt DinMC 2019
    Äldre MC MA2 TECHNOSYNTHESE ESTER
    1L4LFraktSum
    Din MC
    104066
    169609--778
    Gasket 14x19 2x2
    09168-14004
    19
    Oil filter
    520120-S006
    145
    Olja Motul 7100 4T 10W-40
    Motul 7100 4T 10W-40 High Performance Motorcycle Lubricant 100% Synthetic - Ester API SN JASO MA2
    1L4LFraktSum
    Din MC
    199709--908
    Oljemagasinet!
    149:-54960757
    Oljefyndet
    145:-54960754
    gpoil.de
    Kedje spray 85
    102382120600
    Din MC
    199709--908
    Kedjespray Motul Chain lube Road plus 400ml Road+
    Din MC 2019
    189
    Din MC
    169
    ava MC
    169
    Oljefyndet
    -125
    gpoil.de
    12085


    upp

    Mälaren Runt Kudde
    2010 Tjugofemte varvet
    2015 30 år





    Länkar
    suzuki-parts/1990-gsx1100f
    b
    c
    d
  • 48:
    Man kan tydligen tjäna pengar om man saknar moral och heder, samt inte utrustats med ett samvete som belastar.







  • upp
    (MC olycka/incident: 2019)

    MC olycka 2018

    Inblandade: traktor med mycket stort tungt släp fullt med stora halmbalar, den sista i karavan av av två, eventuellt vittne i vit bil som kom efter och hjälpte till att få upp mc ur dike. Kommer aldrig att få veta varför man blev prejad av vägen, fanns ingen anledning att preja av vägen när man låg på v-sida (spekulationer det var svinvarmt och de kanske kört långt?) tror inte att det var med flit iallafall. Var i chock tillstånd, borde inte de som orsakade olycka lämnat uppgifter, men de vände och kom tillbaka och hjälpte till iallafall så det var inte fullständig smitning .
    För att så snabbt som möjligt försöka lägga obehaglig händelse bakom sig bagatelliseras och förminskas materiella, fysiska och psykiska skador, det har gått lite sisådär. Tycker faktiskt lite synd om de jag ”ältat” olyckan för i mitt patetiska försök att få upplevelsen att blekna.
    Har man det jobbigt med skrivande så är det mindre krävande att försöka laga så gott det går än att ha kontakt med försäkringsbolag, men efter övertalningar på motorentusiast träffar så kontaktades försäkringsbolag samt MC firma för granskning av skada. Försäkring gäller tills skada är skedd…. iallafall om man har dyslexi och finner att det är mer energi och tids krävande att ha kontakt med försäkringsbolag än att försöka laga. Fick iallafall lite ersättning för skada o egen reparation av Bilsport & MC  /  Moderna Försäkringar, alternativet enligt mc firma hade resulterat i ”skrotning” för kaffepengar för att det är så svårt att laga äldre plast kåpa och således slut åkt. Det var svårt att lappa kåpor, får ställa skadade sida mot vägg på motorentusiast träffar.
    Resultat av MC olycka: 2018
    MC skador
    H Blinkers krossad3560248B21291
    Pinbult Centralstöd avslagen
    +Bult
    0910310198
    0915910060
    Övre Kåpa spricka h-sida9440048C313BF
    Nedre Kåpa spricka h-sida 9770048C803BF
    Höger backspegel 5650048C0133J
    Höger Märke 681113433013L
    Skador på Skyddsutrustning
    Hjälm visir repat
    Höger MC-stövel
    Personskada
    Höft skadad h-sida, skyddsutrustning tog värsta stöten, det riktiga obehaget av skada höll bara i sig bara drygt 1/2 år,
    1 år senare kvarstår bara lite stumt i höft, men bara när man rör på sig men det syns nog inte numera.
    Samt lite tråkiga hjärnspöken ang MC åkning.

    (MC olycka/incident: 2019)

    MC är inte i helt originalskick längre efter att ha blivit prejad av vägen.

    När: Torsdag 2/8 Ca 17.00 på väg till Motorträff Nifsta Gård.

    Vart:Dike Markimvägen vid Lingsberg (195 96 Vallentuna) rör syns på h-sida.

    https://www.google.com/maps/@59.5741268,18.0006469,3a,75y,53.75h,63.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1sutTrddLQS7eRbR8HcJujHg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv



    Skador:

    På MC:

    1. Blinkers avslagen samt bottenplatta i oreparerbara-delar,

    2. Nedre power kåpa mitt-skruvfäste borta, Främre skruvfäste spräckt

    3.Skada /djupt jack i kåpa vid U Z samt bokstäver repade kåpa repad.

    4. Höger Backspegel lös/sladdrig ,

    Skador:

    På mig: Bara rejält blåslagen på höger höft, skydd på mc byxor tog smällen,

    Chockad och rädd visst, kunde gå nästan helt obehindrat dagen efter med lite voltaren

    smörjning av höft. Övrig ”satt bara i huvudet” funderingar om man skulle upp i sadel igen och köra mer efter rep (tog två veckor) (missade en torsdags träff).

    Skador:

    På skyddsutrustning: Visir repat på höger sida. Övriga mc kläder klarade sig.



    Reparation:

    1. Kunde ta bottenplatta till blinkers från en bakre blinkers som blivit över när

    ”Givi-pack väske systemet med blinkers monterades någon gång på 90talet,

    2. Fick bygga upp nya fästen runt skruvhål på kåpa med glasfiberpadding och koppar-plåt.

    Repor och plåtar målas över i vinter med original färg lack.

    3. Bokstäver U Z kopierade från V-sida i silver reflex tape,

    4. Har inte lyckats med backspegel lös/sladdrig.



    Hur gick det till:

    På väg till Motorträff Nifsta Gård låg länge efter 2 st traktorer med varsitt jätte hölass (o-plastade hö-rullar) på släp, var ganska så säker att de sett mig. Väntade till känd sträcka där man har god sikt långt, påbörjar omkörning men när jag ligger parallellt med släpet börjar släpet att svänga/glida till vänster jag tutat för att påkalla uppmärksamhet men biten av asfalt på vänster sida börjar att krympa/minska mer och mer genom prejningen för att slutligen upphöra sedan upphörde även vägrenen och jag hamnade i det djupa diket, lite osäker om släpet slog i blinkers och backspegel innan jag tvingades ner i diket.

    Väl nere i diket chockad tog av hjälm och ställde den på vägrenen, djupt dike så det var i stort sätt bara att sträckte armen rakt ut med hjälmen.

    Traktor förarna vände vid vändplan Lingsberg och de kom tillbaka och och de samt 1 eller 2 bilister hjälpte till att få upp MC ur diket, själv ganska så skakig och svettig men fick hjälp att samla ihop delar som lades i toppbox, körde till vändplan Lingsberg tejpade blinkers sladdar samt försökte att få värsta chocken att släppa, hade tyvärr ingen vatten med mig i hettan ”skulle ju bara till Nifsta” åkte sista biten eftersom det närmst stället att få vätska och samla ihop mig.

    För chockad så att jag inte tog uppgifter eller frågade om hur det kom sig att de lade sig på vänster sida av vägen , en av traktor föraren sade att han körde cross han tog hand om styre/vxl/gas uppför diket har frågatcolor:green bekant i området vem det kunde tänkas att var men inte fått fram något. Lägger upp allt på nätet för att kanske få fram hur de upplevde att det gått till och varför de inte lämnade uppgifter..


    Kunde det ha undvikits:

    Troligen inte, hade jag inte släppt gasen och kört ner i diket så hade jag troligen blivit överkörd av stora släpet, eller hade det skett ca 4 meter senare så hade jag smällt med rör som mynnar ut en bit upp diket och då hade det varit slut för egen del.

    Uppmaning motor träffar att kontakta försäkringsbolag

    Har tagit lite tid att bearbeta, alltid kört med goda marginaler , och även här trodde jag.


    upp
    upp     Home hem 😜